Pages

ماتقربش من حاجاتي لاتروح ورا الشمس وحلسوعك

ماتقربش من حاجاتي لاتروح ورا الشمس وحلسوعك

Monday, July 23, 2012

تحيا شركة لينك راعية النصب في مصر



في شهر ديسمبر سنة 2011 قمت بالاشتراك في احد عروض شركة لينك في احد فروع الموزعين .. فرع الغرفة التجارية بالمنشية .. في عرض اشتراك بسرعة 2 ميجا بايت لستة شهور بنصف الثمن 115 جنيه.. ثم العودة بعد 
الستة شهور الى ثمن السرعة الحقيقي المضاعف وهو 230 جنيه 
فقررت ان اشترك في هذا العرض لمدة الستة شهور .. واقوم بتقليل السرعة قبل انتهاء المدة ...وهذا قانوني تماما ولم يرد به اي شئ مخالف لذلك عند الاشتراك 
وقبل انتهاء العرض في مدة الستة شهور ..بشهر كاااااااااااامل ... ذهبت الى هذا الفرع الموزع .. لدفع اخر شهر وتقليل السرعة قبل انتهاء العرض .. قالت لي الموظفة على الشباك .. لا لن اغير لك السرعة الان .. عند مجيئك لدفع الشهر القادم مقدما سيتم تقليل السرعة ....
فذهبت قبل يومين من استحقاق الفاتورة للشهر التالي وتأخري كل هذا لتسليمي مشروع تخرجي من الجامعة .. المهم  .. قبل العودة الى السعر الحقيقي لل 2 ميجا ... فقلت لها اريد تخفيض السرعة فقالت لي الموظفة لا يحق لك طلب تخفيض السرعة قبل اسبوع .. قلت لها ان ده مكانش بيحصل " قبل كده راحت قايلالي ده قانون نزل "الشهر ده " قلتلها اعمل ايه انا دلوقتي انتي قولتيلي اني اجي قبل الشهر ما يخلص .. قالتلي اه انا قلتلك كده بس انا مش حقدر اعملك حاجة وحتدفع الفلوس كاملة الشهر ده 

استسلمت وقلت فوضت امري لله ودفعت ال 230 بتوع الشهر .. الشهر الماضي من الان 
وفور دفعي المبلغ قمت بطلب تخفيض السرعة عن طريق الانترنت من يوم 30 يونيه الى 10 يوليو .. وتم قبول الطلب بالفعل وانتقل قيد التنفيذ يوم 17 في انتظار تقليل السرعة .. في انتظاره .. في انتظاره .. لم يتم تقليل السرعة .. واتى يوم الشهر الجديد يوم 23 تاريخ بعثي بهذه الرسالة اليكم والذي من المنتظر تقليل السرعة الفعلي فيه الى 1 ميجا .. وهو تاريخ بداية استحقاق شهر جديد مع الشركة .. 
فوجئت بعد تغير السرعة ..
اتصلت برقم خدمة العملاء 16333 ... فرد احد الموظفين .. وبعد اطلاعه على البيانات اخبرني بأنه يعتذر عن خطأ عدم تقليل السرعة وانه خطأ من عندهم ..وقال لي انه حان دفعك للشهر الجديد .. بثمن 230 جنيه .. فعندما ثورت عليه وقلت له ماذنبي انا في هذا انه خطأكم قال لي هناك حل وسط .. حضرتك تدفع 230 جنيه وانا عملت لحضرتك طلب تخفيض السرعة .. وفرق الفلوس حضرتك حيتحط في حسابك للشهر اللي بعده وكلها يومين عمل وسرعتك تتعدل ل 1 ميجا بتاريخ 26/7/2012 قولتله ماشي قاللي بس لازم حضرتك تدفع النهاردا .. قولتله حاضر .. من عينيا ..

رحت في تمام الساعة التاسعة والنصف الي الفرع الموزع وكانت في استقبالي موظفة اخرى تدعى نشوى .. قلت لها رقم تليفوني وقلت لها اود تقليل السرعة .. انا جي ادفع اهو الشهر الجديد وعايز اقلل السرعة قبل شهر كامل .. " اهو عداني العيب وازح كمان .. اخبرتني انه من شهر .. تم تنزيل قانون جديد .. ماينفعش اللي في العرض اللي انا فيه "بس" انهم يقللو سرعتهم ...... رحت قايلها انا الكلام ده ماتقاليش قبل كده ولما كلمت 16333 بشأن الموضوع مقاليش كده وده اصل المركز الرئيسي اللي انتو تابعيين ليه ..راحت قايلالي لأ ده موظف مش فاهم حاجة .. ماينفعش حضرتك تغير سرعة قبل 23/12/2012 وحتفضل تدفع 230 جنيه .. القانون نزل من شهر .. قولتلها طب ازاي القانون ده يتنفذ بأثر رجعي .. قالتلي القانون ده نازل للعرض بتاعكم بس ...
وانا اراهنكم حروح يوم 23/11/2012 حيقولولي نزل قانون جديد ولازم تفضل تدفع نفس المبلغ لحد سنة 2027 
ولما اتنرفزت قولتلها عايز الغي التعاقد .. قالتلي ماينفعش حضرتك تلغي التعاقد قبل سنة من تاريخ التعاقد ......... انا اتعمل عليا كماشة 
والكلام ده مش ليا انا بس لكل اللي مشتركين في نفس العرض ده
فيييييييييييين حماية المستهلك  

No comments:

ايه رأيك في مدونتي؟؟

ياما في الجراب يا حاوي


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com