Pages

ماتقربش من حاجاتي لاتروح ورا الشمس وحلسوعك

ماتقربش من حاجاتي لاتروح ورا الشمس وحلسوعك

Sunday, April 25, 2010

انا والعذاب و صلاح

ممكن البعض يفتكر بالعنوان مثلا اغنية انا والعذاب وهواك للعبقري محمد عبد الوهاب
بس هي حكايت ابويا مع غيري و معايا
على قد ماهو روحه فيا ... على قد ماهو ماروحه فيا بردو
فاكر كويس ايام زمان الثانوية العامة ازاي كان حنية الدنيا فيه ...لدرجة اني لما كنت بوصل لحالة اليأس
كنت بقول انا مش حدخل الامتحان ... كانت الجملة دي بالنسباله مش مشكلة ..
كان بيقوللي .. مش عايز تدخل الامتحان بلاش.. التعليم مش جي على هواك مش لازم تكمله
بس ساعة ماكان بيقوللي كده ...كان بيصحي فيا احساس ارخم من اليأس

احساس الفشل والهروب من الواقع

فا مابيبقاش قدامي حل غير اني اكمل...ومافيش غيره بيعرف يعمل معايا الحركة دي
كتير اوي بتخانق معاه.. كأي واحد يعني ... واكبر خلاف بيستمر يوم ..
و لاني منغير ما اصالحه هو بينسى اصلا اننا متخاصمين وبيكلمني عادي

واكتر حاجة بتخنقني بقا فيه ..لما يكون بيكلم اي حد في التليفون .. ويروح قايله خد محمد عايز يكلمك
انا الجملة دي بتستفزني من جوة ... جملة مستفزة تنين ... ياعم انا مش عايز اكلم حد انا حر
مش في المود ..مش طالبة معايا ابدا

بس اكتر حاجة نرفزتني فيه .. قالهالي انهاردا ... قاللي ان واحد صاحبه كان ربان على مركب .. ايام ما كان بابا في شغله القديم
فا كان الربان ده من كتر الفراغ مابين السما والمية .. كان بيكتب شعر ..
وعنده حاجات كتير اوييييييي
وكان بينشر حاجاته في الاهرام وكده يعني

فا قاللي ان الربان ده كان كل مايرجع من سفر ولا حاجة يجيب لبابا مجلد فيه اشعاره ..
تصورو ايه ردة فعل لانسان متعلم ...
كان الربان ده اول مابيمشي ..
يروح بابا " مقطع المجلد اللي الربان اداهوله " يانهار اسووووووووووووووود
ازاي تعمل كده ... انا اول ما قاللي كده كنت حتجنن
يعني واحد تاعب نفسه عشان يفكر .. وبيعرض عليك شغله اللي المفروض مايعرضوش اصلا
وانتا بكل بساطة ............تقطعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا والمصيبة اني انا طلعت بكتب شعر ... شوف ربنا بقا

وغالبا ده حيحصل فيا .. او قد يكون بيحصل ... ماهو ذنب ناس بتخلصه ناس

No comments:

ايه رأيك في مدونتي؟؟

ياما في الجراب يا حاوي


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com