Pages

ماتقربش من حاجاتي لاتروح ورا الشمس وحلسوعك

ماتقربش من حاجاتي لاتروح ورا الشمس وحلسوعك

Sunday, September 19, 2010

موضوع مالوش اسم

اللحظة دي بتجيلي كتير في حياتي
بسأل نفسي انا مين وليه وازاي وامتى
هو انا موجود ليه ؟؟؟ ربنا خلقني ليه ؟؟
هو في هدف من وجودي ؟؟ صحيح وما خلقت الانس والجن الا ليعبدون
بس ربنا مش محتاجلي في حاجة كده كده
انا موجود ليه بقا ؟؟؟
مش عارف اللي انا فيه ده اسميه ايه .. هل اسميه تحرر ولا تأمل ولا اسميه عدم ايمان
اذا كان في شيطان .. و كلمة " لو " بتفتح الباب قدام الشيطان
فا كلمة ليه .. بتهد الابواب اصلا
مش معنى كده انك ماتسألش
انا مش مقتنع بتاتا ان الاسلام دين تلقين .. اعمل كده يبقا هو كده .. خالص
سياسة الاسلام اصلا مبنية على التفكير .. ومن ثم التمرد
سيدنا ابراهيم .. من وجهة نظري في المرحلة دي هو البطل
هو الوحيد اللي شغل دماغه في وسط بقر .. مقدرش اوصفهم غير ب كده
ازاي انا الحجر هو اللي خالقني .. ؟؟؟ شئ مش مقنع تماما
يانهار ازرق !! ده انا ابويا اللي عمله بأيده .. ازاي انا اعبد حاجة معمولة بالايد اصلا ..
ولما حاجة ابويا اللي صنعها .. ازاي صنعت كل ده .. مدام الحاجة دي ضعيفة للدرجة دي
ولما يطلع ويقرر يدمر كل الالهة دي .. ويدي الفاس لكبيرهم ..ويقول للعقول اللي معاه دول بصو كبيرهم عمل ايه فيهم
وعشان هما عارفين ان كل ده نتش في نتش
قالو احنا حنعذبه .. بمنطق انه " كافر " منطق التكفير موجود منذ الانسان الاول
والخارج عن النظام لازم يكون غلطان بالنسبالنا حتى لو كان مين ولو كان صح حتى
احنا دلوقتي لو جالنا واحد وقالنا انتو اللي انتو بتعملوه ده غلط
اول تصرف حنعمله اننا نكفره ونحرقه ونولع فيه وكل الحاجات دي
زيك زي الناس اللي كانو قوم ابراهيم .. اتصرفت زيهم بالظبط هو هو نفس التصرف
فرقت ايه عنهم ؟؟؟؟؟؟ اسمك مسلم ؟؟؟
ماهو كان ممكن يكون اسمه اي حاجة .. المهم التصرف واحد
هو هو نفس الحكاية لما فكر عباس ابن فرناس انه يطير .. الراجل ده اتشتم لما طلع عين اللي جابوه
واحد طلع فكرة انه انا عايز اطير ... قالو عليه مجنون .. زي ما دلوقتي بنسمي اللي بيفكر مجنون .. كل العلماء عندنا مجانين ..
وكان لازم العالم ده في اي فيلم عربي يطلع تراللي .. عمره ماطلع انسان رزين ابدا
بداية بيوسف بيك وهبي الانسان الانوي النادر اللي كان بيقنع فؤاد المهندس انه ورقة
وغيره وغيره وغيره
بس مش صح ابدا .. عباس ابن فرناس كان عبقري في وسط شلة من الاغبية .. مقتنعين بحاجة اسمها "مسلمات " مافيش حاجة اسمها مسلمات
انتا كنت من كام سنة فاكر ان الارض مركز الكون .. وبعدين لقيت انك جاهل مش عارف حاجة اصل الارض دي مش مركز الكون ولا حاجة لان الكون ده انتا بالنسباله حاجة قد النمنمة
والارض كانو فاكرين انها مسطحة .. طلعت بيضاوية
واصلا احنا عايشين في عالم من التخاريف
ومافيش حاجة اسمها يقين .. الحاجة اللي انتا متيقن منها بس ان في حد خالق كل الكلام ده
باقي الحاجات دي ماتثقش فيها خالص اطلاقا
عادة اللي بيعمل حاجة غلط بيبقا عارف انه حيكون في النار
واللي عامل صح بيبقا احتمال يدخل الجنة على حسب نيته
طب اللي حاسس انه كان عادي لو مكنش اتخلق اصلا ده فين ؟؟؟
يعني انا بالنسبالي نار اشطة جنة اشطة .. لان ده قرار ربنا في الاخر مش قراري .. هو اللي بيحدد مش انا
صحيح انا بعمل .. بس هو صاحب القرار ..
ماهو احنا سمعنا كتير عن ناس تابت في اخر لحظة من حياتها وربنا بدل سيئاتها بحسنات
وناس قعدت تعبد ربنا طول حياتها وربنا متقبلش منها .. مش عشان هو فلوسه حرام ولا عشان اي حاجة .. هو بس عشان متخيل ان ربنا حيرحب بيه ويدخله الجنة على طول وبناءا على كده بيتفزلك على خلق الله
من وجهة نظري .. الاسلام دين اخلاقي .. دعى للتوحيد والاخلاق
بس
..
بتمنى اكون ماشي صح

No comments:

ايه رأيك في مدونتي؟؟

ياما في الجراب يا حاوي


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com